Forwarden om säsongsinledningen - "Vi har förtjänat mer poäng"

Hockeyallsvenskan rullar vidare och idag har vi tagit ett snack med en av seriens debutanter. 
 
Efter flera fina säsonger i Hockeyettan (samt en sväng till Danmark) har forwarden Sebastian Fakt tagit klivet upp till Hockeyallsvenskan och Almtuna. Vi har tagit ett snack med forwarden för att se hur han ser på tillvaron i sitt nya lag, om deras insats hittills och hur det är att ha en världsmästare som lagkamrat. 
 
Nu är det ungefär ett halvår sedan du skrev på för Almtuna, hur skulle du summera din första tid i klubben? 
- Min första tid i Almtuna har varit väldigt rolig och lärorik. Det är en otroligt härlig grupp att vara i, och vi har grymt kul ihop. 
 
Hur kommer det sig att du valde att fortsätta karriären just i Uppsala? 
- Jag har alltid strävat mot att ta mig uppåt i karriären och gör så fortfarande, det kändes verkligen rätt i Almtuna när det blev klart att klubben skulle spela i Hockeyallsvenskan. Jag fick ett bra intryck av klubben när de presenterade sin plan för säsongen och hur de såg på mig som spelare. 
 
Ni kommer senast från en förlust (5-6) mot Mora där du stod för två mål, vad tycker du fällde avgörandet i matchen? 
- Ja precis, en riktigt tung förlust. Vad som fäller avgörandet enligt mig är väl att vi släpper till för billiga mål bakåt, där vi gör för enkla misstag som leder till klara chanser för Mora. Vi gör ändå fem mål på hemmaplan och hämtar 0-3 underläge till ledning med 4-3 inför sista. Då är det klart att vi inte är nöjda med 5-6 när slutsignalen ljuder. 
 
Fakt har spelat sex matcher i SHL med Leksand men den här säsongen är det Hockeyallsvenskan som gäller för 24-åringen. 
Foto: Johnny Anderson 
 
Inför säsongen hade du aldrig spelat i Hockeyallsvenskan, har det blivit som du förväntade dig? 
- Jo men på det stora hela har det blivit som jag väntat mig. Jag tycker verkligen jag hittat min plats i laget och får verkligen ut mitt spel och får göra det jag är bra på. 
 
Skiljer sig den rollen du har i Almtuna något med den du hade uppe i Hudiksvall förra säsongen? 
- Nej inte så mycket ändå. Jag får spela mycket offensiva situationer här i Almtuna, lika som jag gjorde i Hudiksvall. Det var ju också något som lockade med Almtuna, att jag skulle få göra det jag är bra på och att de tror på mig. Självklart måste man prestera för att få den chansen också, men tränarna är ändå villiga att släppa fram en om man gör det man ska. 
 
Efter drygt tjugo omgångar ligger ni tolva i den allsvenska tabellen, tycker du det speglar er prestation hittills? 
- Jag tycker faktiskt inte helt att det speglar vår prestation, vi har förtjänat mer poäng sett till det stora hela. I många matcher kommer vi upp med bra prestationer och en bra arbetsinsats utan att få poäng med oss. Det har varit ineffektivitet några gånger, någon gång tappar vi på några riktiga skitmål som egentligen ska kunna tas bort. Det positiva i det är ändå att vi känner att det är små detaljer som behövs skruvas på för att det ska bli ännu bättre. Det hade varit värre om vi hade varit hela utspelade i match efter match. 
 
Utifrån sett snackas det mycket om Tony Mårtensson när Almtuna kommer på tal, hur är det att ha en så pass rutinerad spelare i laget?
- Självklart är det otroligt inspirerande att ha en sån som Tony i laget, han sitter på otroligt mycket kunskap och är en av de mest ödmjuka personer jag träffat. Så det är verkligen roligt att få se och lära av en spelare och person som honom. 
 
Ikväll står Modo för motståndet, vad blir extra viktigt för att få till ett bra resultat i den matchen? 
- Japp, Modo står på schemat! Efter matchen mot Mora handlar det mest för oss om att hitta tillbaka till det hårda arbetet och gnugget. Vi måste vara jobbiga att möta för att vara bra. Vi måste blocka skott, tackla och vara extramt starka framför båda målen för att ta poäng mot Modo, som är ett riktigt bra lag. 
 
FAKTA: Sebastian Fakt 
Ålder: 24 år 
Längd/Vikt: 186cm/88kg
Position: forward
Moderklubb: Bjursås IK 
Statistik 2019/20: 23 matcher, 12 poäng (7+5), 4 utvisningsminuter 
Meriter: 6 SHL-matcher, spel i TV-Pucken. 
 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans som är bloggens samarbetspartner!