Backen flyttar västerut - "Erbjöd mig en stor roll"

Vi har tagit ett snack med Vita Hästens senaste nyförvärv. En spelare man hoppas mycket på. 
 
Nuförtiden brukar Vita Hästen oftast värva spelare från Sverige, ofta från andra allsvenska klubbar eller från Hockeyettan men ibland gör de avstickare till andra länder. För ungefär ett år sedan presenterades exempelvis Istvan Bartalis från en tysk liga och hittills under sommaren har man värvat från den finska högstaligan, SM-Liiga. Senast in i laget är just en spelare från den ligan, backen Jaakko Jokinen, och vi har tagit ett litet snack med 25-åringen för att se hur tankarna går inför flytten västerut. 
 
Efter att ha spenderat hela din karriär hemma i Finland flyttar du till Sverige, varför föll valet på just Vita Hästen? 
- Vita Hästen erbjöd mig en stor roll i laget, det är den största anledningen tillsammans med att Hockeyallsvenskan är en liga med ganska hög kvalité. Vita Hästen har lyckats väl och det känns naturligtvis viktigt att komma till ett lag som man kan lyckas tillsammans med, säger backen till bloggen. 
 
 
Totalt har Jokinen spelat 114 matcher i den finska högstaligan, samtliga med Jyp. 
 
 
Vet du när du kommer att flytta till Norrköping? 
- Jag tror att det blir i mitten av Augusti men det är fortfarande lite osäkert, med anledning av Corona. Jag hoppas allt kommer gå bra så att säsongen startar i tid. 
 
Hur pass mycket vet du om Hockeyallsvenskan? 
- Inte mycket! Jag vet bara att det är en bra liga och att man kan ta steget upp till SHL, så det är en öppen liga. Av det jag hört så finns det bra skridskoåkare och att spelet är ganska snabbt, jag tror det här är ett bra steg för min karriär.  
 
Den gångna säsongen spelade du bara 21 matcher, varför blev det så få? 
- Jag hade en handskada i Augusti och den kom sedan tillbaka i Januari, men sedan gjorde vi en operation och nu så funkar den bra. Den borde inte brytas igen.  
 
Hur skulle du beskriva dig själv som spelare? 
- Jag är en rätt så defensivt inriktad back, är bra i hörnen och framför målet. Försöker att bli mer offensiv och en mer allround back, men har fortfarande lite att jobba på. 
 
Du är inte ensam finländare i laget (även Julius Pohjanoska har skrivit på för klubben), hur viktigt är det för dig? 
- Det är ett stort plus, nu har jag någon att basta med och så kan jag få prata finska ibland.  
 
Har du några personliga mål med den kommande säsongen? 
- Spela mycket, hålla sig frisk och hjälpa laget till att ta segrar, det är det viktigaste för mig! 
 
 
FAKTA: Jaakko Jokinen
Ålder: 26 år
Längd/Vikt: 189cm/93kg
Position: back
Moderklubb: Kiekko-Sudet
Statistik 19/20: 19 matcher, 4 poäng (1+3), 8 utvisningsminuter (Jyp, SM-Liiga)
2 matcher, 0 poäng (0+0), 0 utvisningsminuter (KeuPa, Mestis)
Meriter: Seger i Champions Hockey League, SM-Liiga brons, 114 matcher i SM-Liiga 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Sporatun Sports som är bloggens samarbetspartner!