Sommarhälsningen #1 - Betraktelser från en bortaturné

De flesta fans har koll på hur det ser ut sina respektive lags hemmaarenor, kanske har man till och med fått en snabb inblick bakom kulisserna och sett hur de egna spelarna har det i sitt omklädningsrum. Men hur är det att komma till de olika ishallarna i den södra hockeyettan som bortalag? Det ska vi reda ut idag. Texten är skriven med en hel del ironi och betygen avser inte lagen, ishallarna eller fansen, utan helt enkelt hur upplevelsen är från att man sätter sig på bussen till en bortamatch tills att man kommer hem.
 
Trevlig sommarläsning
/Andreas Anarp, Mörrums GoIS  
 
Borås Ishall (Borås HC)
Precis i anslutning till fotbollsarenan där IF Elfsborg spelar sina hemmamatcher hittar man Borås ishall som utvändigt påminner lite grann om en flyghangar och som på insidan inte utmärker sig speciellt mycket varken åt det ena hållet eller det andra. Den torde dock passa bra för dem fans som lider av elallergi då den är klädd längs väggar och tak med aluminiumfolie. Övriga saker som sticker ut när man spelar i Borås är dem orimligt stora avbytarbåsen, de är så stora att man får mjölksyra i benen innan man ens har hunnit ut till sitt nästa byte, bara av att ta sig från bänken och fram till isen. Borås är varken en resa man längtar efter eller har ångest inför, den är typsikt svenskt lagom.
 
Checklista Borås: Walki-talkie för att kommunicera mellan bänken och isen.
Upplevelsebetyg: 3/5
 
 
 
Halmstad Arena (Halmstad Hammers HF)
När man rullar in till Halmstad Arena förstår man att man kommer till ett lite större ställe i jämförelse med de andra orterna i hockeyettan södra. Halmstad har man nämligen en multiarena som täcker flera olika sporter och som är modern och trevlig att komma till. Hockeydelen av arenan är också fin och skulle utan tvekan vara en schysst arena även ett snäpp upp i seriesystemet. Förutom det faktum att det saknas en heltäckningsmatta vilket ger dig de två alternativen att antingen använda skridskoskydd eller hoppa hinderbana mellan sina lagkompisars ben för att kunna ta en kaffe i paus så är omklädningsrummen faktiskt helt okej.
 
Det finns dock ett stort minus i Halmstad. ISEN! som efter 5 minuter i varje period mer liknar de svenska vägarna efter ett kraftigt snöoväder följt av plus 4 grader och regn, jag är övertygad om att alla matcher som spelas här har ett lägre tempo än genomsnittet, inte för att Hammers spelar med lägre tempo än övriga lag utan snarare eftersom det spelas Slaskhockey i 45 minuter av 60. Överlag en rätt okej bortaresa.
 
Checklista Halmstad: Slöare skenor & Skridskoskydd
Upplevelsebetyg: 3/5
 
 
 
Kungsbacka Ishall (Hanhals IF)
Jag har tidigare trott att man får sig en glimt av Göta kanal som ligger precis i anslutning till ishallen i Kungsbacka, men det har jag fått tydligt klargjort för mig att man inte alls får. Någon liten mysig kanal är det iallafall och där får man passa sig så inte bollen åker i under den sedvanliga tvånudds-uppvärmningen. När man kommer innanför dörrarna är det en relativt stor arena som brukar agera som värd för någon av Frölundas försäsongsmatcher och som även arrangerat någon landskamp ( Har jag för mig ). Förutom att hallen är ganska mörk att spela i är den fullt godkänd. Här är det dock ganska trångt i omklädningsrummen och av någon konstig anledning har jag aldrig varit i Kungsbacka utan att få vänta 10 minuter på att ungdomslaget som tränat och använt omklädningsrummet innan är färdigombytta och ute.
 
Under Hanhals första säsong i hockeyettan 2016-2017 var dem det enda laget som blandade upp det sedvanliga flaket med kolsyrat vatten man får som bortalag, med ett par burkar läsk. Hade dem inte slopat den idén hade dem nosat på ett högre betyg.
 
Checklista Kungsbacka: Egen läsk (om man nu behöver det under en ishockeymatch)
Upplevelsebetyg: 3/5 
 
 
För femte säsongen i rad spelas det Hockeyettanmatcher i Kungsbacka ishall. 
 
 
Skandia Mäklarna Center (HC Dalen)
Namnet är det absolut häftigaste med HC Dalens hemmaborg, här är det tufft att rulla in med bussen en onsdagkväll i november. Hade man haft kyl & frystillägg på sitt kontrakt så hade man blivit rik av en kväll i Norrahammar. Lägg där till att uppvärmningsytorna mest sannolikt är lika leriga som vanligt och att sargen och plexiglaset är gjort av marmor och pansarglas, typ.
 
Det ska dock tilläggas att omklädningsrummen faktiskt är bland dem fräschare i ettan och trots köldgraderna så mår man ganska okej så länge man sitter still med en kopp kaffe där inne. Det bästa med Dalen borta är helt enkelt när man får ta en varm dusch och åka hem.
 
Checklista Norrahammar: Termoställ och en rejäl dos motivation.
Upplevelsebetyg: 1/5
 
 
Ljungby Arena (IF Troja/Ljungby)
När Sunnerbohov blev till Ljungby Arena blev bortaresan till Ljungby genast mycket trevligare, den utan tvekan finaste i södra ettan. Dessutom kommer många och kollar på hockey i Ljungby och det är kul med mycket publik. Mediakub, bra lyse, fräscha bås, stora och fräscha omklädningsrum, ja ni fattar. Allt i Ljungby är bara ett par år gammalt och därför är allt också i absolut toppklass, tar man bort det faktumet att jag personligen aldrig vunnit en match här så finns det verkligen ingenting att anmärka på. Har man dessutom en ipad på väggen som räknar ner tiden under pauserna förtjänar man inget lägre än 5 i betyg. Jag hoppas att jag lyckas vinna en match i Ljungby, för jag älskar att åka dit.
 
Checklista Ljungby: -
Upplevelsebetyg: 5/5
 
Numera har Troja/Ljungby en av Hockeyettans mest moderna arenor. 
 
 
 
Soft Center Arena (Kallinge-Ronneby IF)
Jag har aldrig gillat att åka till Kallinge, eftersom hela hallen består av plåt blir det extremt högljutt där inne, inte sådär skönt höga ljud av applåder och övriga publikljud utan mer skrikigt högt ljud av musik som dånar ut ur högtalarna och studsar mot plåten, när man har spelat här kan man nästan höra tonerna av AC/DC i innerörat efter flera dagar. Hallen fick sig dock ett lyft för drygt ett år sedan med ny sarg och mjuka plexiglas som inte lägger till ytterligare ett jobbigt ljud som de hårda glasen gjorde. Omklädningsrummen har sporadiska mattor vilket innebär skridskoskydd i trunken även här.
 
 
Unikt i Kallinge är att handdukarna man använder efter duschen inte suger upp något vatten, dem måste vara gjorda av någon slags plast för man är faktiskt blötare efter man torkat sig än innan. Men oavsett om det finns en del jag inte uppskattar med denna bortaresa kan man inte blunda för det faktumet att man mycket hellre spelar match i en skränande högljudd hall än i dem hallarna där det är tyst, det är väl om inte annat ett gott betyg om man är supporter.
 
Checklista Kallinge: Öronproppar, skridskoskydd, egen handduk.
Upplevelsebetyg: 2/5 
 
 
 
Iffehallen (Kalmar HC)
Här är det väldigt svårt med en rättvis bedömning, iffehallen (som jag spelat derbyn i sedan barnsben) är ett minne blott efter att Kalmar kommun till sist tog sitt förnuft tillfånga och satte skopan i hallen till förmån för en ny arena som ska stå klar till säsongen 21/22. Iffehallen hade precis som HC Dalens hemmaborg en sarg som var hårdare än granit, skjut ett skott med ett RPG-gevär där och jag kan lova att varken glas eller sarg ger vika. Omklädningsrummen var dock fräscha och jag tror att de byggts till realtivt nyligen, så förutom att man fick gå med sin trunk genom hela hallen ( långt ) för att komma dit så var dem med marginal godkända.
 
Ett plus i Kalmar har varit den DJ som sitter och spelar live under uppvärmningen, det är ovanligt och gillas skarpt, vi får se hur det blir med honom den kommande säsongen när KHC ska hålla till i träningshallen under väntan på den nya arenan. I framtiden tror jag att det kommer bli riktigt trevligt att åka till Kalmar, kanske nästan som Ljungby. 20/21 kommer nog bli en tuff resa däremot, men fixa ett DJ-bås i träningshallen så ska det nog gå vägen. Tack för allt, Iffehallen.
 
Checklista Kalmar: Caddy som kan bära trunken.
Upplevelsebetyg: 2/5  
 
 
Jössarinken (Mörrum Gois)
Det ska bli skönt att ha Jössarinken som sin hemmaborg för den är inget vidare rolig att komma till som bortalag, den är kall och omklädningsrummen är slitna. Dessutom fanns det bara en fungerande dusch sist jag var där, det kanske är åtgärdat nu men det hoppas jag inte eftersom det inte drabbar mig längre. Ett plus är infravärmen som finns i taket i omklädningsrummet vilket gör att det är varmt och skönt även om ishallen som sådan är kall. Tyvärr brukar även proppen gå när materialarna startar handsktorken, det kanske är infravärmens fel?
 
Jag har haft turen att aldrig ha speciellt långa resor till Mörrum vilket har gjort resan ganska bekväm, dessutom har jag några barndomskompisar som besökte vip-avdelningen under en fredagsmatch när jag var där med Tyringe och dem var väldigt nöjda och glada efteråt även om de inte hade sett så mycket av matchen. Nu får dem chansen att komma fler gånger, dessutom till en helt nyrenoverad vip-restaurang.
 
Checklista Mörrum: Skridskoskydd, Extra propp.
Upplevelsebetyg: 3/5 
 
 
 
Liljas Arena (Nybro Vikings IF)
Victoriahallen som den så fint hette innan den bytte namn i samband med ett sponsoravtal från Liljas är ett ställe jag lagt massvis med timmar i, jag var förmodligen mer i denna ishall än var jag var hemma under mina 15 första år i livet. Blott den fjärde ishallen som byggdes i Sverige och som efter sin senaste renovering 2013 fick sig ett rejält ansiktslyft. Hit är det också ganska trevligt att komma som bortalag, sen Vikings fick helt nya faciliteter under renoveringen så håller bortalagen nämligen till i hemmalagets gamla omklädningsrum, som även om det har en del år på nacken är rymligt och det finns gott om plats för att hänga upp sin utrustning.
 
Nybro har mycket publik och givetvis är det extra roligt att få spela inför vänner och familj när man får chansen till det, vilket kanske höjer upplevelsen lite extra för mig personligen. Men jag tror inte det är många som tycker det är en ångestresa till Nybro, publik, stämning och bra ishockeymatcher brukar för de flesta räcka för en trevlig kväll. Precis som i Ljungby så är Nybro ett ställe jag vill vinna lite extra i till hösten, mest för att det är den enda matchen under säsongen där släkt och vänner inte önskar mig lycka till.
 
Checklista Nybro: -
Upplevelsebetyg: 4/5 
 
 
 
Stiga Arena (Tranås AIF)
Tranås, som varit i den södra serien ibland och i den västra ibland under min tid i ettan. Det enda som kommer upp i mitt huvud när jag tänker på att åka och spela i Tranås är att det är långt och en tråkig resa, inte långt som i kalixbortaiplayoff-långt men ändå tillräckligt högt upp i landet för att dem ska ha en bandyplan på samma idrottsplats som ishallen. Bandy spelas väl bara på det småländska höglandet och i Norrland?
 
Stiga Arena känns som en ganska ordinär ishall med hockeyettanmått, lite osmidigt att omklädningsrummen för hemma och bortalag ligger nästan vägg i vägg och har samma korridor ut till isen. Där skulle det kunna bli high chaparal om lagen är oense med varandra i någon av pauserna, men mig veterligen har det aldrig varit några problem hittills. Kommer Tranås bli flyttade till västra serien igen för att lämna plats för Karlskrona? Vem vet. Det skulle inte göra mig någonting, om jag ska vara ärlig.
 
Checklista Tranås: Dubbla kuddar & ögonmask så man kan sova bort resan.
Upplevelsebetyg: 3/5 
 
 
 
Tyrs Hov (Tyringe Soss)
Nu har jag inte behövt resa till Tyringe på ett par år, men jag minns från tidigare år att det var ganska drygt att åka till Tyringe. Under min tid i Nybro vet jag att vi hade ganska svårt för just Tyringe borta, dem svårigheterna kvarstod dock inte efter att jag hade bytt klubb (av någon konstig anledning). Tyrs hov är också en gammal klassisk hall som mig veterligen inte renoverats på ett bra tag, men är ändå en hall som håller en helt okej standard. Jag vet av erfarenhet att personalen som jobbar i hallen är otroligt noga med skötsel och underhåll, vilket gör att den har kunnat bibehålla en bra standard över tid.
 
Omklädningsrummen hade nog mått bra av en klick färg, de påminner faktiskt lite om en gammal sommarstuga eller ett omklädningsrum för fotboll i division 6. Väggar är av furu och dem ganska små omklädningsrummen drar lätt tankarna mot liniment och bullens pilsnerkorv. dessutom måste man gå nerför en brant ramp för att komma till avbytarbåset och där får man passa sig för att inte halka och dra en ljumske innan matchen ens börjat.
 
Checklista Tyringe: Liniment & Halkskydd
Upplevelsebetyg: 3/5 
 
 
Tigerkulan (Vimmerby HC)
Jag tror egentligen att hallen heter Vimmerby Ishall men jag har hört att den kallas för Tigerkulan i folkmun och jag tycker kommunen borde besluta om att anta det som officiellt namn. Det står faktiskt ett Tigerhuvud utanför som man kan åka igenom på introt men jag är osäker på om det används. Vimmerby borta är en rejäl mental utmaning. Det är kallt i Vimmerby och även om man kan tycka att det borde vara rätt vanligt i en ishall så är det inte ute på isen vi pratar om här utan i omklädningsrummet. Det har blivit standard att ta sig en varm dusch före,under och efter matchen i Vimmerby mest för att undvika köldskador.
 
Nu har dem åtminstone byggt om i hallen och har samma mått på rinken som alla andra, förut var det en mindre rink än på alla andra ställen och jag har inte en aning om varför. Även i Vimmerby delar hemma och bortalaget korridor och utgång till isen, det kanske dem har gjort i samråd med TAIF? Dem kanske vill ha lite extra hetta i matcherna dem emellan. I år ska jag försöka se Astrid Lindgrens värld på genomresan, det kanske gör kvällen lite trevligare.
 
Checklista Vimmerby: Termoställ, tre duschhanddukar.
Upplevelsebetyg: 2/5
 
 
 
 
 
 
 
Stort tack till Sporatun Sports som är bloggens samarbetspartner. Är du intresserad av att ha reklam på bloggen och nå ut till flera tusen varje månad? Skriv till vår facebooksida så löser vi det!   
1
Anonym

Står 4 helt nya omklädningsrum klara i kallinge samt en helt ny entré,man har även bytt värme och ventilationssystem så det ska bli 10 grader varmare där inne :)