Hockeyettan: Målvakten om flytten till Lindlöven - "Kändes bra från början"

Vi har tagit ett snack med Lindlövens senaste nyförvärv, målvakten Jonatan Frykholm! 
 
Häromdagen kunde vi se att du blivit klar för spel i Lindlöven, kan du berätta lite om hur tankarna gick innan du tog det beslutet?
- Precis, ja jag hade några erbjudanden att titta på men när frågan från Lindlöven kom så vart det intressant då jag trivs bra i länet och jag hade heller inte hört nått från Kumla hur dem hade tänk jämfört med säsongen innan då vi var överens redan i februari, jag hade ett bra snack med sportchefen Tomas "osten" Östlund och tränaren Jonas Dufåker och det kändes bra från början så den vägen vart det. 
 
Du har gjort några få inhopp just i den klubben de senaste åren, har det bidragit till beslutet? 
Det stämmer, ja det har det absolut jag känner till föreningen, Osten och även Dufåker då han var i Örebro J20 när jag var där och dem vet vad jag kan och jag vet vad dem kräver av mig och spelarna så det känns tryggt inför säsongen. 
 
 Det här blir Frykholms tredje sejour i Lindlöven, men den första som kontrakterad spelare. 
Foto: Alexander Viktorson 
 
Du kommer senast från två säsonger i Kumla, hur skulle du summera din tid där? 
Kumla var lite av räddningen för min ishockey då jag nästan la av efter tiden i Karlskoga med hjärnskakning osv, jag kom till kumla och fick glädjen tillbaka och fick spela med flera vänner från Örebrotiden som var avgörande i det beslutet. man kom till ishallen och hade roligt. 
 
Kumla är inte direkt någon av Hockeyettans mest kända klubbar, vad är det ändå som varit så pass positivt att du valde att stanna kvar där i två säsonger? 
Det var en chans för mig att få spela många matcher och samla på mig erfarenheter från Hockeyettan och en utmaning att försöka bära och ta ansvar för ett ungt lag som inte är i toppen av ettan och det ger otroligt bra träning på matcherna. 
 
Innebär bytet av lag även att du flyttar, eller blir du kvar i Kumla? 
- Japp det blir flytt har sagt upp lägenheten i Kumla och håller på att leta efter en lägenhet i Örebro så det blir lite närmare. 
 
För ungefär tre år sedan gjorde du allsvensk debut i BIK Karlskoga, känns det som ett stort steg att ta dig tillbaka till den serien i framtiden? 
Nej inte längre, i början av första säsongen i ettan kändes det långt men nu har man fått samla på sig en hel del matcher på seniornivå och man börjar lära sig seniorhockeyn och skapar rutin när man får spela många matcher, så ska bara alla bitar falla på plats så har man chans att ta sig tillbaka 
 
Hur tycker du att Lindlövens lagbygge tagit form hittills? 
Det ser väldigt intressant ut dem har fått behålla starka spelare från förra säsongen som ger en bra grund att stå på och även intressanta nyförvärv så det känns spännande. 
 
Har du hunnit sätta upp några personliga mål med säsongen som väntar? 
- Mitt mål är att hitta tillbaka till mitt jämna och lugna spel och såklart gå till allettan och där kan allting hända. 
 
 
FAKTA: Jonatan Frykholm
Ålder: 22 år
Längd/Vikt: 185cm/82kg
Position: målvakt
Moderklubb: Filipstads IF
Statistik 19/20: 27 matcher, 90.3% (Kumla, Hockeyettan)
Meriter: 12 allsvenska matcher 
 
 
 
 
Om ni inte redan visste det så finns bloggen även på patreon, där kan man stötta bloggen och samtidigt ta del av texter som inte kommer upp här. Dessutom är chansen större att det kommer texter om det laget man följer, om man är med och stöttar bloggen. Varje litet bidrag är uppskattat och kan hålla bloggen levande även i fortsättningen.  Det skulle betyda jättemycket för mig. 
https://www.patreon.com/user?u=10903975