Stjärnan om flytten till Hockeyettan - "Ser det inte som ett stort steg nedåt"

Tranås stod för en av sommarens mest överraskande värvningar när Niko Kivelä presenterade och nu har bloggen tagit ett snack med den meriterade forwarden som senast kommer från den finska högstaligan. 
 
Många är förvånade att du skrivit på för Tranås, kan du berätta lite om varför du väljer att fortsätta karriären just där? 
- Som en idrottare älskar jag att tävla, alla matcher räknas under en säsong och den känslan har förvunnit i den finska ligan som är stängd. Där kan du inte kvala uppåt eller nedåt, det tycker jag är dumt. I Sverige har man chansen att ta sig uppåt och det är det vi kommer sikta på. Förhoppningsvis kan jag bidra med något bra och de kan säkert också lära mig saker. 
 
Det är ett väldigt stort steg från Liiga och Hockeyettan, hur tror du det kommer förändra ditt eget sätt att spela? 
- Jag ser det inte som ett stort steg nedåt, förhoppningsvis kan jag bidra med något, vi gör det här tillsammans. Vi vinner och förlorar tillsammans och förhoppningsvis kan vi vinna så många matcher som möjligt.
 
Kivelä spelade 38 matcher i den finska högstaligan den gångna säsongen
Foto: Shaun Duncan 
 
Hur skulle du beskriva dig själv som spelare, vilka är dina styrkor ute på isen? 
- Jag tycker jag är en allround spelare, jag har spelat i finska ligan 5-6 år. Jag tycker mina styrkor är att jag bidrar varje kväll, jag brukar inte vara ojämn i mitt spel. Jag försöker alltid bidra när jag är ute på isen och ser det som en av mina styrkor. 
 
Tranås har även skrivit kontrakt med Otto Huttunen, är det en spelare som du är bekant med sedan tidigare? 
- Jag känner inte honom personligen, jag har spelat mot honom några gånger i den finska ligan men nu ska vi bli lagkamrater och jag ser fram emot att träffa honom när vi kommer till Tranås. 
 
Förra säsongen var väldigt speciell på grund av Covid, hur var det i Finland? 
- Det sög naturligtvis förra säsongen, förhoppningsvis kommer det att bli bättre nästa säsong. Förra säsongen var väldigt konstig för det fanns ingen publik på läktarna, som spelare älskar du att höra publiken heja på dig. Det är svårt att förklara, säsongen var som sagt var konstig men även ganska tråkig. Man tappar lite passion för spelet när publiken saknas. Vi behövde sänka våra löner en del men hälsan kommer först och och mitt förra lag (Ässät) gjorde ett väldigt bra jobb med att förhindra smittan hos spelarna. Det kommer nog bli bättre nästa säsong, det är inte bara ett hockeyproblem utan det är globalt. 
 
Många kommer förmodligen ha höga krav på dig den här säsongen, hur brukar du spela under press? 
- Jag har alltid älskat att spela med lite mer press på mig, jag brukar inte bry mig om vad folk tycker eller vad de säger efter matchen. Förhoppningsvis kan vi klara av att spela under press den kommande säsongen. 
 
Det här blir din första flytt utanför Finland, har du varit nära att flytta utomlands tidigare? 
- När jag var yngre var tanken att jag skulle åka till USA för att spela collegehockey men började spela proffshockey i Lahti (Pelicans) efter mina juniorår istället. Det här blir första året utomlands och förhoppningsvis blir det inte det sista. 
 
Du har spelat mycket i både Liiga och Mestis, är det stor skillnad mellan ligorna? 
- Jag skulle säga att det är en väldigt stor skillnad mellan ligorna, pengarna är ofta problemet i Mestis. Det går inte ens att jämföra med Liiga, som är en av världens bästa ligor. Förhoppningsvis kan skillnaden bli mindre, toppspelarna i Mestis kan spela i Liiga men det krävs hårt jobb för att slå sig in där. 
 
Är det bestämt när du kommer flytta till Tranås? 
- Jag har inte fått schemat än men om jag minns rätt så blir det den sjätte eller åttonde augusti, men snart kommer jag få den informationen. Jag vill inte komma dit sent, jag vill vara där när laget drar igång. 
 
Avslutningsvis, finns det något du vill säga till lagets supportrar?
- Vi vinner ingenting utan fansen, jag älskar att spela inför fansen och förhoppningsvis kan vi skapa något bra och det kan vi inte göra utan er. Hoppas vi kan ses snart i Tranås, kom fram och säg hej om ni ser mig. Vi ses! 
 
FAKTA: Niko Kivelä 
Ålder: 26 år 
Längd/Vikt: 185cm/86kg
Position: forward
Statistik förra säsongen: 38 matcher, 8 poäng (4+4), 18 utvisningsminuter (Ässät)
Meriter: 6 juniorlandskamper, 117 matcher i Liiga, 82 matcher i Mestis