"Det är en hård satsning med höga krav"

Vi inleder veckan med att ta ett snack med målvakten Simon Nordh som är mitt inne på sin andra säsong sedan han vände tillbaka till moderklubben Hudiksvall. 
 
Inför förra säsongen vände du hem till hemstaden igen, hur kommer det sig? 
Det är ju en viss förtjusning att få flytta runt och spela i olika föreningar, men jag flyttade hem dels för att kunna få en fast punkt ett tag då HHC verkligen ville ha hem mig igen. Sen är HHC en satsande förening och jag vill försätta min satsning som hockeyspelare. Jag såg det helt enkelt som nästa steg i min fortsatta karriär. 
 
Tyckte du att klubben ändrat sig något sedan du spelade i HHC-tröjan senast (2010/11)? 
HHC har alltid varit en stabil förening, som är ambitiös och målinriktad. Så där var det inga skillnader från när jag lämnade Hudiksvall. Däremot så tycker jag att det sportsliga upplägget tyvärr var sämre. Men till i år har förening spetsat till det och förstärkt samt förtydligat det organisatoriska ytterligare, det sportsliga hade föreningen uppsikt med efter fjolåret. 
 
Efter en lite trevande start har ni fått upp farten, hur skulle du summera säsongen hittills?
Vår säsongsinledning började inte alls som vi hade hoppats på. Vi kom in till seriespel med ett stukat självförtroende. Men vi tog oss samman och hittade vägar för att vinna. 
 
Finns det någon särskild den i spelet som du är extra nöjd med? 
- Vi är ganska stabila över lag, har svårt och framhäva någon spelform på så vis. Hoppas att vi kan höja vår lägstanivå.
 
Inför den här säsongen bytte laget tränare, tycker du att det blivit någon skillnad på hur laget coachas? 
- Ifjol var det få riktlinjer och ganska fritt spel. I år har vi tydligare riktlinjer och roller. Det är en hård satsning med höga krav. 
 
I gårdagens match mot Nacka räddade Nordh 19 skott och laget vann med 4-2. 
 
 
 
Hittills har du och Anton Hedberg delat på målvaktssysslan, hur skulle du beskriva honom? 
Anton är en härlig och ödmjuk person. Han brinner för hockeyn och är väldigt ambitiös. Tycker vi har en bra relation och pressar varandra till det yttersta på träningarna.
 
Finns det någon speciell spelare i laget som du tycker förtjänar lite mer uppmärksamhet än han får? 
Spelare som Blom, Åkerlund och Lillis kanske inte alltid syns i poängkolumnerna men man kan alltid räkna med att dem gör sitt jobb. Och när laget går tungt så visar dem vägen. Tycker en spelare som Johan Nilsson har klivit fram på ett bra sätt och spelat bra. Magnus Larsson har visat att han kan hålla en bra och jämn nivå. 
 
Om man tar en titt bakåt i din karriär så har du gjort en allsvensk match med Örebro, känner du att du siktar på att ta dig tillbaka till den nivån i framtiden? 
Ja absolut, det vore rolig att få chansen i Allsvenskan igen. Det är något jag siktar mot. 
 
Du har även spelat en del i Norge, ser spelet ut på något annorlunda sätt där, jämfört med hur det är i Hockeyettan?
- Vad jag minns så var spelet rakare där. Inte lika mycket spel i sarghörnena som det kan bli en tendens till i svensk hockey. Topplagen i Norge håller allsvensk klass. Det finns många duktiga spelare i Get-ligaen.  
 
Om du fick lyfta fram någon annan målvakt i Hockeyettan som du tycker gör ett bra jobb, vem skulle det vara? 
Daniel Fahlström i Huddinge har spelat riktigt bra. Stabil och har fina linjer i spelet.
 
Avslutningsvis, julen närmar sig med stormsteg, vad önskar du dig i julklapp? 
En fin första jul med min son Oliver och resten av familjen.