"Ville hamna i en klubb som tror på mig"

För ett par dagar sedan kunde ni läsa om Lindlövens värvning av Almtunaspelaren Marcus Fornell och nu har vi tagit ett snack med den skicklige forwarden!
 
För några dagar sedan gick Lindlöven ut med nyheten att du är klar för laget, hur känns det?
Det känns riktigt bra, känner mig otroligt inspirerad och ska bli roligt att dra igång säsongen. 
 
Många är nog ganska överraskade att du hamnade just där, hur resonerade du innan du bestämde dig för att skriva på? 
Jag kände att jag ville hamna i en klubb som tror på mig och där jag chansen att spela mitt spel och bidra med det jag kan. Efter många om och men med allsvenska klubbar så kändes lindlöven ganska givet. De kanske visade mest att dem ville ha mig och trodde på mig tillsammans med en klubb till.  
 
Förra säsongen blev händelserik för din del, hur blickar du tillbaka på säsongen? 
Förra säsongen var toppen för min del, synd att vi inte gick längre med någon av klubbarna jag var i för jag tyckte vi hade bra verktyg för att göra det. Men personligen är jag väldigt nöjd för vet hur svårt steget upp från division 1 till allsvenskan. Så det har jag väldigt många att tacka för. Jag har jobbat otroligt mycket mentalt. Så det betalade sig ganska bra. 
 
 Fornell kommer senast från spel i Hockeyallsvenskan med Almtuna. 
Foto: Johnny Anderson 
 
Det kanske finns en del Lindlövensupportrar som inte har full koll på dig, hur skulle du beskriva din dig själv, både som spelare och person? 
Som spelare så känner jag att jag har mina styrkor i spelet och med puck. Och att hitta ytor att kunna få puck. Är en spelare som åker mycket skridskor och sätter upp mina medspelare till målchanser. Även jobbat på att ge mig själv fler målchanser. Som person gillar jag att skratt över en kopp kaffe i omklädningsrummet. Glad, ser ofta det positiva i saker och noggrann. Flickvännen vill även att jag vill ha med adjektivet envis.. 
 
Under den senaste säsongen fick du chansen att debutera i Hockeyallsvenskan med Almtuna, hur tycker du att kvalitén på serien var jämfört med Hockeyettan? 
Kvalitén höjs på allting. Bättre passningar, fart och skott. Du spelar med bättre spelare än i division 1 vilket gör att du blir bättre. Måste åka snabbare, passa bättre och skjuta hårdare själv. Vilket säger sig själv att du utvecklas som spelare. 
 
Hur har du "hållit igång" nu under sommaren, innan det stod klart att du kommer spela i Lindlöven? 
Har som vanligt jobbat med min fys- och mentaltränare Marie Sahlén. Har även varit i Riga på camp med agenturen där vi hade tre ispass per dag i en vecka. Har jobbat mycket teknik och skott utanför gymmet och isen. Så kommer bra förberedd till lindlöven. 
 
Finns det något i ditt spel som du kommer fokusera på att förbättra under försäsongen? 
Egentligen ingenting specifikt. Jag vill utveckla allting men kommer jobba mycket på skottet. Kommer jobba mycket med snabba skott. Att inte behöva lika mycket tid på mig och ändå få iväg ett lika bra skott. 
 
FAKTA: Marcus Fornell
Ålder: 23 år 
Position: Forward
Moderklubb: Huddinge IK
Statistik säsongen 2016/17: 26 matcher, 42 poäng (Kiruna, Hockeyettan)
15 matcher, 5 poäng (Almtuna, Hockeyallsvenskan)
Meriter: 16 juniorlandskamper, 7 SHL-matcher, 10 allsvenska matcher.