"Vi har inget att förlora"

Flera lag har överraskat under första halvan av säsongen. Grums är utan tvekan ett av dem. 
 
Den västra serien i Hockeyettan var ganska svårtippad på förhand, det fanns en tre-fyra lag som kändes ganska givna i toppen men efter dem kunde det mesta hända. Trots det känns det som en rejäl överraskning att Grums lyckades bli femma och därmed säkra ett avancemang till allettan, där lag som Vimmerby, Troja-Ljungby och Huddinge står för motståndet. En av spelarna som haft stor del i höstens fina spel är forwarden Lukas Söderlund, 18-åringen har gjort sexton mål och har snittat drygt en poäng per match under grundserien. Vi tog ett snack med talangen för att se hur han ser på höstens insatser och hur tankarna går inför fortsättningen av säsongen.
 
Trots förlust i borta mot Skövde i sista grundseriematchen så lyckades ni säkra ett avancemang till allettan, hur kändes det när det stod klart att ni faktiskt gått vidare?  
- Vi trodde först att vi inte hade gått vidare men sen kollade tränarna sin mobiler och då inser vi att vi har gått vidare, de var hur skönt som helst att vi gick vidare, men samtidigt var vi besvikna på att vi inte bara kunde stänga matchen istället.   
 
Vilken tycker du är den största anledningen till att ni lyckats så bra under höstsäsongen? 
- Tror den största framgången vi haft under denna säsong är nog att vi varje match har gått ut och spelat vårat spel och inte haft någon press på oss själva.  
 
Det här är din första säsong på seniornivå, är du överraskad över att det gått så bra som det faktiskt gjort? Du leder trots allt den interna skytteligan i överlägsen stil. 
- Ja, än så länge har de gått bättre än vad jag trodde det skulle gå, fått massa självförtroende av mina tränare och tagit lärdom av vad de äldre i laget säger till mig, har ju också hela laget att tacka för denna framgång jag haft den här säsongen. 
 
Gick du in i säsongen med några personliga mål? 
- Denna säsong gick jag in med ett mål att vara i en andra eller förstafemma och försöka komma in i pp. och sen spela mitt spel och ta hjälp av alla i laget.
 
Finns det något speciellt lag som imponerat på dig under grundserien?
- Ja, jag har varit väldigt imponerad av Borlänge denna säsong, deras spel kommer ta dom långt i allettan, de kommer nog vara ett lag som slåss om allsvenskan. 
 
Du har som sagt var lyckats väldigt bra hittills, men finns det någon annan du skulle vilja lyfta fram lite extra som också gjort bra ifrån sig under första halvan av säsongen? 
- Jag skulle framförallt vilja lyfta fram Johan Erkgärds som har hjälpt mig varje träning och match med olika detaljer, var jag ska stå i pp och hur jag ska lösa vissa situationer. Han har serverat mig passningar som man bara kan tacka och bocka för, det är en av anledningarna att de har gått så bra som de har gjort i år. 
 
Nu väntar en alletta med många starka motståndare, vad tror du om era chanser att skrälla även där? 
- Jag tror vi kan slå vissa lag och kanske ta några poäng här och där. Men vi ska väl gå in varje match och spela vårat spel och inte spela nått annat än de, vi har ju inget att förlora. Vi har skrällt att vi ens har kommit till allettan så nu är det bara att fortsätta på vårat spår.  
 
FAKTA: Lukas Söderlund
Ålder: 18 år
Längd/Vikt: 173cm/65kg
Position: forward
Moderklubb: Virserums SGF
Statistik 2018/19: 22 matcher, 23 poäng (16+7), 4 utvisningsminuter 
 
Kan Grums skälla även i allettan? 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök på Titans, en av bloggens samarbetspartners!