"Vill det här så himla mycket"

I fredags presenterade Leif Boork vilka spelare som får följa med till Sydkorea och representera Sverige. I det här inlägget tänkte jag ge mina tankar kring truppen, samt prata med en av spelarna som blev uttagen i truppen. 
 
Efter att ha blivit fyra både i Vancouver och Sochi har förbundskaptenen varit tydlig med att de siktar på att ta medalj och känslan är att man helt klart har chansen att lyckas med det. Om man får alla bitar på plats. Som ni säkert minns fick damkronorna sitt riktiga genombrott hos svenska folket 2002 då man tog brons i Salt Lake City, de följde sedan upp det med att nå final i Turin men de senaste åren har man inte riktigt nått samma framgångar vilket delvis kan bero på att andra nationer tagit stora kliv framåt. 
 
Boorks trupp är relativt orutinerad om man ser till deras erfarenhet av att spela i OS, åtta spelare var med för fyra år sedan men för tretton stycken blir det första gången. Bristen från rutin i sammanhanget kan vara negativ men det finns samtidigt många riktigt lovande spelare i truppen, från duon Murase/Berglind i målet till forwarden Hanna Olsson som har stor potential. Truppens riktiga stjärnskott hittar vi dock bland backarna, Maja Nylén Persson är bara 17 år gammal men tog plats i VM redan förra säsongen. Så sent som igår tog hon silver i U18-VM men trots sin orutin väntas hon få en ganska stor roll i OS. 
 
En spelare som också gör sitt första OS är Rebecca Stenberg, vi har pratat lite med Luleåforwarden för att se hur tankarna går inför turneringen! 
 
I fredags var det dags att offentliggöra vilka som tar en plats i OS-truppen, när fick du veta att du är en av spelarna som får följa med till Sydkorea?
Jag fick veta det i onsdags, så jag kunde sitta lugnt och stilla och titta på presskonferensen på fredagen, vilket var skönt. 
 
Blev du överraskad att du blev uttagen eller hade du en känsla av att du förmodligen skulle då en plats i truppen? 
Jag har haft en bra känsla ända sen turneringen i Tampa i november. Har ju fått vara skadefri och uttagen till varje turnering under året så det ger också en bra känsla i kroppen, men såklart kan allting hända och man blir alltid nervös inför uttagningar för att man vill det här så himla mycket. 
 
Inför säsongen valde du att flytta tillbaka till Luleå, hur skulle du summera första halvan av säsongen? 
- Jag tycker vi har haft en bra första halva. Det har funnits både plus och minus, vissa matcher har vi spelat riktigt bra och vissa mindre bra och det finns alltid saker att jobba på. Jag tycker att vi har en otroligt bra grupp av människor så vi hjälper varandra varje dag att bli bättre. Resultat och tabellmässigt är vi nöjda med första halvan, vi har haft vissa delmål på vägen som vi har uppnått. För mig personligen är jag också rätt nöjd med höstsäsongen. Jag har utvecklat min defensiv ännu mer men samtidigt behållt min kreativa och offensiva sida, vilket jag känt mig nöjd med både i serien och internationellt sett. 
 
Hur skulle du beskriva dig själv som spelare, vilka är dina främsta styrkor ute på isen? 
- Jag är en liten, skridskostark och teknisk spelare och min främsta styrka tycker jag är mitt spelsinne. 
 
Känslan är att konkurrensen hårdnat de senaste åren, hur ser du på era chanser att gå långt i turneringen? 
Det stämmer att konkurrensen blivit tuffare och vi har sagt att vi fokuserar på första matchen mot Japan, sen får vi ta resten sen. I vår grupp gäller det att komma bland de två första och det kommer bli en tight grupp, så det gäller att vara fokuserade när pucken släpps och försöka att inte tänka för mycket. Men givetvis åker man inte till ett OS och inte vill ta medalj, men första matchen är det första målet för oss. 
 
Finns det någon annan spelare i truppen som du tycker publiken borde hålla ett extra öga på? 
Vår yngsta spelare, Maja Nylén Persson, född -00, är en riktigt spelskicklig back som kommer gå långt bara hon vill. Hon håller alltid hög klass på isen och överraskar ofta med någon riktigt stilig passning! Håll koll på 
henne om ni vill se rolig hockey.
 
FAKTA: Rebecca Stenberg
Ålder: 25 år (född 1992)
Position: Forward
Moderklubb: Piteå HC
Statistik 17/18: 22 matcher, 9+10=19 poäng, 2 utvisningsminuter (Luleå)
Statistik i SDHL: 217 matcher, 103+138=241 poäng, 44 utvisningsminuter (Munksund-Skutshamn, Djurgården, Luleå)
Meriter: 2 SM-Guld (2016,2017), 90 landskamper.
 
Vi ska fortsätta att snacka upp de olympiska spelen under den kommande veckan, förhoppningsvis kan det dyka upp ytterligare någon spelarintervju!