Vita Hästen förstärker offensiven - "Känns givetvis fantastiskt bra"

Norrköpingslaget fortsätter sitt lagbygge inför säsongen. 
 
Så sent som i måndags gick Vita Hästen ut med värvningen av Simon Krekula och idag har klubben presenterat ytterligare en värvning. Även den här gången på forwardssidan. Valet föll på Erik Borg som senast kommer från spel i Tingsryd men som spenderade stora delar av den gångna säsongen i Halmstad där han stod för hela 53 poäng på 33 matcher. 
En spelskicklig tvåvägscenter som har både stor spelskicklighet och poängsinne, dessutom stark i det defensiva jobbet. Jag hälsar Erik välkommen till Hästenfamiljen, säger tränaren Leif Strömberg till klubbens hemsida. 
 
21-åringen från Göteborg har fått mycket av sin utbildning inom hockeyn i Frölunda där han spelat två säsonger i J20-laget men han har även fått chansen att göra två inhopp med A-laget i SHL. Jag passade på att ta ett litet snack med forwarden för att se hur tankarna går inför flytten till Norrköping och Vita Hästen. 
 
Efter en hel del spekulationer blev det under dagen officiellt att flyttar till Vita Hästen, hur känns det nu när det är klart? 
Ja det har varit en del rykten och spekulationer men inte så konstigt när sommaren är silly seasons drömtid och jag presterat bra tidigare i Halmstad. I Halmstad som jag för övrigt haft två fantastiskt fina år både i staden och klubben. Så ett jättetack till Halmstad! Men nu är allting klart och det känns givetvis fantastiskt bra. Ett stort delmål i karriären och jag längtar oerhört tills säsongen drar igång igen. Mycket känslor såklart och allting har väl inte landat ännu men det ska bli GRYMT kul och jag är riktigt laddad och vill bara att allt ska dra igång. 
 
Kan du berätta lite vad de är som gör att du ville fortsätta karriären just i hästen? 
Det fanns en del intressanta alternativ för mig men så fort Vita Hästen presenterade sitt upplägg för mig så kändes det klockrent. Känns som precis rätt steg för mig att ta i min nuvarande situation och det känns som en perfekt miljö att utvecklas i. Dessutom en bra stad, bra hall och grymma fans vad jag hört så allting kändes perfekt och ska bli oerhört kul. 
 
Hur pass bra koll har du på Vita Hästen som klubb och Norrköping som stad? 
Jag har hyfsad koll på Vita hästen då jag spelat med Kevin Elgestål innan och har fått en bra bild av "Leffe" Strömberg. Även hört att fansen är magiska och jag längtar oerhört till att få åka i i arenan. men i övrigt vet jag inte mycket alls, vad gäller stad och så vidare. Ännu en orsak till att man bara vill flytta upp och dra igång säsongen.  
 
 
Det här var en van syn förra säsongen. Borg stod för 20 fullträffar på sina 33 matcher i Halmstadströjan. 
 
Det finns nog en hel del av hästens supportrar som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig själv som spelare och person? 
Fullt förståligt att fansen ännu inte har jättekoll på mig men det ska jag försöka se till att dem har så snart som möjligt. Som spelare skulle jag vilja säga att jag är en stabil tvåvägscenter som jobbar hårt över hela banan med ett sinne för produktion av mål och poäng. Men sätter alltid laget i första hand men är gärna med och bidrar i avgörande situationer och avgörande matcher. Som person är jag en kille som alltid är glad och sprider energi. Gillar att skämta och ha allmänt kul. På fritiden blir det mycket hockey såklart men även tid för att hänga med kompisar på havet och bara se till att må allmänt bra! 
 
Du kommer senast från en händelserik säsong med spel i både Hockeyettan och allsvenskan, hur skulle du summera säsongen?
Kan inte annat säga än att jag är jäätenöjd med föregående säsong. Fick stort förtroende från start av coachen "Freddan" Johansson och klickade i stort sett direkt med mina tidigare kedjekamrater Martin Pärna och Gustaf Bergling vilket gjorde det fantastiskt kul att spela hockey. Tog steg hela tiden och utvecklades både som person och spelare och växte med förtroendet som assisterande kapten och det gick väl egentligen så bra som man bara kunnat hoppas på men en stor eloge till mina kedjekompanjoner och ja önskar båda två stort lycka till så får vi se om vi återförenas längre fram. Flytten till TAIF boostade såklart också en redan fin säsong och jag är jätte tacksam för att jag fick chansen att prova Allsvenskan redan förra säsongen, det gör med förhoppntvis att jag kommer ha kortare start sträcka att etablera mig i Allsvenskan på riktigt.  
 
När du öste in poäng i Halmstad så blev allsvenska Tingsryd intresserade, var det fler klubbar som också ville att du skulle komma till dem? 
Inför trade deadline fanns det en hel del klubbar som faktiskt var intresserade, både från divison ett och allsvenskan men mitt val föll på TAIF och det ångrar jag inte en sekund. 
 
Hur tycker du det var att ta klivet från ettan upp till allsvenskan, blev det en stor omställning? 
Klivet är stort, absolut. Alla spelare och lag är bättre och det är en annan nivå på det mesta både på och utanför isen men kände ändå att jag kunde gå in och spela mitt spel med bra självförtroende i ryggen men absolut, det skiljer en hel del vilket det ska göra också med tanke på förutsättningar och så vidare. 
 
Har du några personliga mål med säsongen som väntar? 
Mål med säsongen, Lite tidigt då jag knappt hunnit fundera men absolut. Först och främst etablera sig i laget och i serien. Sätta sitt namn på tavlan lite och därefter fortsätta att utvecklas som spelare. Givetvis hoppas jag kunna producera och hjälpa Vita Hästen till att plocka poäng men framför allt kommer jag att jobba otroligt hårt varje dag! Det tror och hoppas jag räcker långt både för egen del men också för lagets bästa givetvis. 
 
FAKTA: Erik Borg
Ålder: 21 år
Längd/Vikt: 188cm/85kg
Position: forward
Moderklubb: Bäcken HC
Statistik 2017/18: 33 matcher, 53 poäng (20+33), 39 utvisningsminuter (Halmstad)
7 matcher, 2 poäng (2+0), 6 utvisningsminuter (Tingsryd)
Meriter: 2 SHL-matcher, J20-SM silver