Trotjänaren lägger av

Linköping tappar en av sina mest trofasta spelare. 
 
Östergötlands bidrag till SDHL har kommit en bra bit på sitt lagbygge men idag släpptes nyheten att man tappar en av spelarna som varit med längst. Det handlar om forwarden Anna Rydberg som beslutat sig för att lägga skridskorna på hyllan. 29-åringen från Surahammar kommer dock vara kvar i klubben, men då som ledare på dam- och juniorsidan. 
Vi kommer att sakna "Myggan" och hennes uppoffrande spel. Det är en spelare som har satt laget före jaget i alla lägen. Hon var som bäst när det gällde som mest, säger sportchefen Kim Martin-Hasson till klubbens hemsida.
 
Rydberg kom till Linköping från Västerås redan 2010 och sedan dess har hon hunnit med att spela åtta säsonger vilket bland annat resulterat i två SM-guld (2014,2015) men även två silvermedaljer där den sista kom så sent som för några veckor sedan. Jag tog ett snack med forwarden för att se hur det kommer sig att hon väljer att runda av karriären. 
 
 Rydberg noterades för 120 poäng på 284 matcher i LHC-tröjan. 
 
Nu när beslutet att avsluta din aktiva karriär är taget, kan du berätta lite varför du väljer att göra det? 
- Det är min kropp som säger ifrån. Jag har haft under en längre tid problem med mina knän. Så det är framför allt därför jag lägger av. 
 
Finns det något speciellt som du tror att du kommer sakna extra mycket med att spela? 
- Allt prat i omklädningsrummet. Allt slit som görs tillsammans för att nå målen man sätter upp. Den här känslan man har när man ska kliva ut och spela viktiga matcher.  
 
Nu kommer du ha en ledarroll inom föreningen, hur känns det att plötsligt vara den som ska ge instruktioner och inte tvärtom? 
- Vi får se lite hur mycket jag kommer vara med och vad jag kommer ha för roll. Men jag tror nog att det ska gå bra. 
 
Du har åtta säsonger bakom dig i Linköping, har du något speciellt minne som du kommer bära med dig? 
- Det finns många minnen man har. Men dom två SM-gulden slår ju högst. Första SM-guldet är alltid speciellt att vinna, allt firande. Andra guldet på hemmaplan, med ett fullsatt stångebro och publiken står upp och applåderar dom sista minutrarna. Det kan man fortfarande få gåshud av att prata om. 
 
Du har hunnit med att spela med många bra spelare under din tid i klubben, hur skulle din "drömfemma" se ut? 
- Oj det är svårt att säga. Jag har spelat med många bra spelare genom åren. Men ja: backar: Emma Holmbom och Kristina Vikdahl, en offensiv och en defensiv back. Forwards: Denise Altmann, Jennifer wakefield, Lara Stalder. En riktigt offensiv uppställning men den skulle nog vara ganska trevlig att kolla på om den skulle fungera.
 
När vi ändå pratar om Linköping kan jag meddela att vi har en intervju på gång med sportchefen Kim Martin-Hasson, som ni kommer hitta under kategorin "sportchefskollen".