Coulter: "Kändes för bra att tacka nej till"

Ett av Hockeyettans främsta lag har förstärkt offensiven. Vi har tagit ett snack med Vimmerbys senaste värvning. 
 
Sett i sin helhet är säsongen fortfarande inne på sin första halva men det finns redan anledning att börja blicka framåt. En del lag kan vara mer eller mindre säkra på att det minst ska bli spel i allettan, en serie där konkurrensen ökar betydligt. Därför kan det vara en god idé att förstärka truppen redan nu. Något som Vimmerby gjort i form av Tyler Coulter
Det är en spännande spelartyp, som vi fått mycket goda referenser på. Han kan både producera poäng och spela aggressivt och tufft, säger Vimmerbys sportchef Daniel Stolt till klubbens hemsida. 
 
 Coulter stod för 176 poäng på sina 262 matcher i Brandon Wheat Kings. 
 
Coulter kommer senast från en säsong där det blev spel i både ECHL och Usport, två ligor i nordamerika och det här blir första gången som 22-åringen tar steget över till Europa. Forwardens främsta merit hittills kommer från säsongen 2015/16 då han var med och tog hem WHL-mästerskapet med Brandon Wheat Kings. I laget fanns även Nolan Patrick som valdes som nummer två i förra årets draft och som numera spelar i Philadelphia. 
 
Det händer ganska sällan att Vimmerby värvar spelare från utlandet så jag var därför intresserad av att ta reda på vad det är för typ av lirare de förstärkt truppen med. Därför tog jag ett litet snack med kanadensaren! 
 
Nu är det några dagar sedan det stod klart att du ska spela i Vimmerby, kan du berätta lite om hur du och klubben kom i kontakt med varandra? 
- Min agent, Darryl Wolski, kom i kontakt med klubben och när vi diskuterade möjligheten kändes det för bra för att tacka nej till. 
 
Vilka är dina första intryck av Vimmerby? 
- Jag älskar staden, den känns väldigt mycket som hemma och supportrarna här verkar vara väldigt stöttande!  
 
Du har inte spelat något den här säsongen, vad har du sysslat med under hösten? 
- Jag var på en camp tillsammans med Jacksonville Iceman som spelar i ECHL, och även med Utah Grizzlies innan jag kom över till Vimmerby. 
 
Hur skulle du beskriva dig själv på och utanför isen? 
- Jag försöker vara en hårdhudad fysisk forward som kan göra mål och spela med fart. Utanför isen är jag ganska lugn och snäll, gillar att vara involverad i samhället på något sätt. 
 
Känner du någon annan spelare som också flyttat över till Sverige för att spela? 
- Jag känner en tidigare målvakt, Tyler Plante, som varit i Floridas organisation och som är från min hemstad i Kanada. (Plante spelade i Mora och Djurgården säsongen 11/12). 
 
Har du några personliga mål du hoppas uppnå under den här säsongen? 
- Mitt huvudsakliga mål är att göra att vi lyckas både i grundserien och senare. Jag har vunnit mästerskap tidigare och skulle älska att göra det här också.