Borlänge tillbaka i toppen

En intensiv helg inleddes med ett spännande toppmöte i Hockeyettan västra. 
 
Under dagen spelas inte mindre än sexton matcher i Hockeyettan men redan igår ägde en av de mest intressanta matcherna rum. Mariestad bjöd in Borlänge till kamp och det skulle bli en spännande match som fick en oväntat matchvinnare. Gästerna tog ledningen i första perioden och utökade i mellanakten till 0-2 genom backen Jim Jakobs, vilket skulle visa sig bli det avgörande målet. Att just Jakobs klev fram och avgjorde får ändå ses som något av en skräll eftersom han sällan gör mål, förra säsongen blev det bara två fullträffar på 52 matcher och det är faktiskt personligt rekord för 24-åringen. 
 
Borlänges seger säkrade lagets femte raka trepoängare. 
Foto: Jörgen Notes 
 
En annan spelare som hade stor del i segern är målvakten Henrik Edström, han räddade 30 skott vilket bidrar till att han numera toppar målvaktsligan i västra serien. Jag tog ett litet snack med keepern för att höra hur han ser på vinsten mot Mariestad. 
- Vi går ut och visar varför vi är ett topplag i första perioden, tycker vi är det bättre laget där. Sen i andra kommer Mariestad ut bra och spelet jämnar ut sig, men vi spelar smart och gör bra beslut matchen ut. 
 
Nu har ni mött både tvåan och trean i tabellen, har matcherna mot Tranås och Mariestad varit de tuffaste hittills? 
Det har varit tuffare matcher på det sättet att vi ägt mindre puck än i de övriga matcherna, men olika lag ger olika problem och det har varit några matcher som varit tuffa utöver de två du nämner. 
 
Efter åtta spelade matcher toppar ni tabellen, tycker du att ni samlat ihop tillräckligt med poäng sett till hur spelet sett ut? 
Vi har bara tappat två poäng (hemma mot Tranås), men där hade vi segern med 50 sekunder kvar. Men allt som allt tycker jag 22 poäng känns rimligt. 
 
Inför säsongen lämnade du Kiruna för spel i Borlänge, hur tycker du att din första tid i klubben varit? 
Jag trivdes grymt bra i Kiruna och fick mycket förtroende som hjälpte mig att bygga upp mitt spel, som vi sedan har slipat på sen jag kom hit. Har en målvaktstränare här (Kjell Snibb) som ska ha mycket cred, han hjälper mig med alla detaljer för att få ut mer av mitt spel. 
 
Du är en av flera duktiga målvakter i Hockeyettan som fortfarande väntar på en chans på högre nivå, känner du att du börjar närma dig en allsvensk chans? 
När jag var på lån till Timrå i slutet på förra säsongen kände jag att jag klarar av den nivån bra, och hoppas såklart få chansen snart. Helst av allt ser jag att jag får stå där med Borlänge! 
 
Idag rullar Hockeyettan vidare med flera intressanta matcher, inte minst mötet uppe norr mellan Kalix och Piteå där det (något överraskande) är hemmalaget som toppar tabellen medan Piteå får nöja sig med en fjärdeplats. Lite längre söderut bjuder Hudiksvall in Gripen till kamp och där har hemmalaget chansen att ta sin åttonde raka seger. Som det ser ut just nu är man faktiskt hela Hockeysveriges formstarkaste lag och det ska bli väldigt intressant att se hur länge de kan hålla liv i segersviten. 
 
Även nere i söder spelas det matcher och där känns mötet mellan KRIF och Vimmerby som det hetaste. Båda lagen har höga ambitioner och man har även inlett säsongen helt okej. Noterbart är att båda lagen kommer från förluster och det står därför viktiga poäng på spel, kanske speciellt för hemmalaget som bara ligger sjua i tabellen.