Löven blir att räkna med

Hockeyallsvenskans vinnare ser ut att ha något bra på gång även till nästa säsong. 
 
För ett par dagar sedan tog vi en extra titt på Modo, ett topplag med höga ambitioner som håller på att värvas sönder och samman. Den senaste tiden har ett flertal nyckelspelare lämnat klubben för att testa lyckan i SHL men för lagets främsta konkurrent den gångna säsongen - Björklöven, ser det annorlunda ut. Under gårdagen presenterades ett högsintressant nyförvärv för Umeåklubben, det är ingen mindre än backen Karl Johansson som återvänder till svensk hockey från en sejour nere på kontinenten. 
 
Kalle är en bra skridskoåkare och en väldigt spelskicklig back som kommer att passa in bra i sättet vi vill spela på. Jag hade honom i Oskarshan där han hade en väldigt bra säsong som ledde till ett SHL-kontrakt och nu efter ett utlandsäventyr så är jag väldigt glad att han valde Björklöven när han och hans familj valde att flytta hem igen, säger sportchefen Per Kenttä till klubbens hemsida. 
 
 Johansson är tillbaka på svensk mark igen. 
Foto: Johnny Anderson 
 
Det här får ses som en väldigt bra värvning, 27-åringen från Östersund är en spelare som tidigare visat att han håller bra klass på den här nivån och är samtidigt i en ålder då han fortfarande kan utvecklas och bli ännu bättre. Att Johansson väljer just Björklöven som ny anhalt kommer kanske inte som någon överraskning eftersom det var Per Kenttä som värvade honom från Vimmerby till Oskarshamn och därmed gav honom en skjuts i rätt riktning. Senast kommer backen från drygt ett år nere i Graz (Österrike) vilket resulterade i 33 poäng på 75 matcher. 
 
Nu hamnade Johansson i ett lag som redan kommit en bra bit på sitt lagbygge, på backsidan finns rutinerade Alexander Hellström kvar och i offensiven är lagkapten Fredric Andersson fortsatt en viktig pjäs. Man har dessutom ett flertal unga spelare som förmodligen lär vara ännu bättre efter ytterligare en sommars träning på en hög nivå. Det negativa är att succémålvakten Joe Cannata ryktas lämna för spel i SHL till hösten och att David Lindquist skrivit på för BIK Karlskoga men känslan är ändå att Björklöven blir att räkna med även nästa säsong. Skulle Cannata försvinna verkar ändå möjligheten finnas kvar att behålla Mattias Pettersson och där finns en bra grund, sedan skulle man kunna plocka in en rutinerad burvärktare i form av exempelvis Johannes Jönsson som nyligen lämnat AIK. Det skulle faktiskt kunna vara ett väldigt bra par mellan stolparna.
 
FAKTA: Björklövens lagbygge 20/21 
Målvakter:
Backar: Alexander Hellström, Brian Cooper, Karl Johansson, Alexander Popovic, Adam Plant, Oliver Joakim Larsen, Hardy Häman Aktell
Forwards: Fredric Andersson, Axel Ottosson, Alexander Viklund, Kristoffer Söder, William Eriksson, Sebastian Selin, Pontus Andreasson 
 
Hur tror ni det går för Björklöven nästa säsong? 
 
 
Om ni inte redan visste det så finns bloggen även på patreon, där kan man stötta bloggen och samtidigt ta del av texter som inte kommer upp här. Varje litet bidrag är uppskattat och kan hålla bloggen levande även i fortsättningen! 
https://www.patreon.com/user?u=10903975
  
 
 
2
kaLLe aNKa

Nu kommer inte Mattias Pettersson eller Johannes Jönsson spela i löven nästa säsong tro mig. Inte heller Brian Cooper, men om man har någon som helst koll på hockey så vet man att om det är någon som kan bygga ett bra lag så är det Per Kenttä!

Det är Björklövens bästa värvning genom alla tider, ja till och med 1987 då man vann sm-guld, tro mig det kommer inte att komma ett till mirakel som corona-19 som stoppar löven från att spela i SHL! Och då menar jag för det lag som i dag spelar i SHL på grund av just corona-19 och inget annat!

Svar: Då lutar det åt ett helt nytt målvaktspar med andra ord? Vilka skulle du vilja se mellan stolparna? :)
Benjamin Lindkvist

kaLLe aNKa

Jag vet inte vem Per Känttä vill ha som målvakt, jag vet inte ens var han letar sina målvakter. :)

Det finns många ligor men jag tror han plockar in en målvakt från div1! Och en från echl eller någon liga i Europa, beroende på priset, samtidigt kanske han vill se en målvakt från hockeyallsvenskan, men jag vet inte hur han tänker.

Jag har noll kunskap om spelare på marknaden, men jag vet att man sagt i löven att Mattias Pettersson inte ska spela i löven nästa säsong. Och att chansen är extremt stor att Brian Cooper spelar i SAIK.

Jag tror att Johannes Jönsson är lite för gammal och är han inget för AIK så har jag mycket svårt att se att han skulle ligga på Per Kenttä`s radar.

Men som sagt jag har 100% förtroende för herr Kenttä, jag hade hoppats på Håkan Åhlund som huvudtränare i löven, men han gick till AIK.

Nu vet jag inte hur man tänker när det gäller tränare i löven men jag hoppas man tar någon som INTE varit i SHL, utan någon som är lite "nyare" jag hade gärna sett Björn Hellqvist från Modo, men frågan är om han går till Leksand eller inte.

Jag är säker på att herr Kenttä hittar den rätta personen för tränar jobbet. :)